20.8.2016

7: Älä luota keneenkään



Pehmeät sormet haroivat hiuksiani, kutittivat korvalehteäni. Siirtelivät yksittäisiä hiussuortuvia paikasta toiseen. Se tuntui hyvältä. Voi, miten olinkaan kaivannut tällaista läheisyyttä. Miten olin kaivannut hänen lämpimiä käsiään, pehmeitä huuliaan ja ajatusta siitä, ettei minun juuri nyt tarvinnut miettiä yhtään mitään.



Televiossa pyöri jokin ylisiirappinen romanttinen komedia. Niistä hän piti. Minä taas olisin voinut nukahtaa tähän paikkaan, eikä se johtunut yksinomaan siitä, että olin viettänyt viime yöstä puolitoista tuntia kokouksessa enkä ollut saanut unta sen jälkeen.
   ”Adrian…”
   Lucyn ääni oli hiljainen ja pehmeä. Vastasin siihen ynähdyksellä.
   ”Adrian, oletko --”
   ”Anna minun nukkua.” Se oli melkein ärähdys. Ei aivan.



Lucy vaikutti hermostuneelta. Käden liike pysähteli hetkeksi, sormet eivät tienneet, minne mennä tai mitä tehdä. Lopulta hän sanoi jotain kireällä äänellä.
   ”Olet muuttunut.”
   ”En ole. Olen väsynyt.”
   ”Ei se sitä ole, Adrian.” Lucyn ääni kuulosti surulliselta. ”Viimeiset viikot olet ollut enemmän kuin vain väsynyt. Hiljainen. Äreä. Onneton.”



Silmäni rävähtivät auki, mutten katsonut Lucyyn. En ehtinyt sanoa mitään, kun Lucy puhui.
   ”Mitä on tapahtunut?”
   ”Ei mitään”, vastasin ja yritin hillitä äreyteni, Lucy taisi olla oikeassa ainakin siinä asiassa. ”Ei yhtään mitään.”
   ”Adrian, jos sinun on huono olla sen miehen luona, niin --”
   ”Dominick ei liity tähän.”
   Hetken oli hiljaista. Lopulta Lucyn vaativa ääni.
   ”Kerro sitten, mitä tähän liittyy.”



Nousin hitaasti istumaan sohvalle. Lucy seurasi minua katseellaan. Hetken olin aikeissa ärähtää Lucylle takaisin jotain siitä, miten tämän ei pitäisi puuttua asioihin, mutta sain juuri ja juuri ne sanat pidettyä sisälläni. Lucyhan oli sentään ollut jo pitkään tyttöystäväni, olimme seurustelleet viisitoistavuotiaista asti. Kehen luottaisin, jos en häneen? Ei minulla ollut ketään muuta, isoäiti ei ollut aikoinaan antanut minun tavata kavereita ja opiskelut olivat vieneet mennessään kaikki kouluaikaisetkin tutut.
   ”Sinun on luvattava, ettet puhu tästä kenellekään”, kuiskasin. ”Kenellekään, ymmärrätkö?”
   Lucy sanoi ymmärtävänsä.



Se oli pitkä tarina. Tarina isästäni ja äidistäni. Tarina siitä, mitä sinä yönä oikeasti tapahtui isoäidille. Tarina Dominickista ja hänen pienestä rikollisjärjestönalustaan, varoitukset siitä, miten Lucy ei oikeasti saisi puhua tästä. Jätin kertomatta yksityiskohtia esimerkiksi Mitchellin veljeksistä, totta puhuen pelkäsin heidän takiaan Lucyn hengen puolesta, jos kukaan saisi koskaan tietää, että kerroin Lucylle nämä asiat. Mutta sen kerroin, miten olin jo usean viikon ajan, pari kertaa viikossa, päätynyt osallistumaan heidän kokoukseensa. Sitä, että tiesin heidän suunnittelevan rikoksia pitkälle tulevaisuuteen, en kertonut.
   Sen tarinan jälkeen välillämme vallitsi pitkään hiljaisuus.



Lucy puhui hiljaa, hauraalla äänellä.
   ”Tarvitsen aikaa.”
   ”Niin pelkäsinkin.” Vastaukseni oli tukahtunut. Palaa kurkusta oli vaikea saada nieleskelemällä pois. ”Mutta mitä ikinä teetkin, älä hyvä ihminen mene ikinä kertomaan tästä kenellekään, muuten käy huonosti --”
   ”Adrian, älä käsitä väärin. Tarvitsen aikaa sulatellakseni tätä. En halua jättää sinua enkä mene kertomaan kenellekään. En minäkään idiootti ole, tajuan kyllä, ettei näillä asioilla leikitä.”



Lucy nousi ylös, otti muutaman askelen, pyörähteli paikoillaan. Hän näytti yhtaikaa säikähtäneeltä ja tyynen mietteliäältä.
   ”Täytät pian kahdeksantoista”, tyttö sanoi. Kuulin hänen hengityksensä kiihtyneen, pelkäsikö tämä puolestani? ”Voit jättää heidät kaikki taaksesi viikon päästä, eikä sinun tarvitse koskaan tehdä mitään laitonta.”
   Olin pitkään hiljaa. Lopulta sanoin jotain, ihan vain jotain, jotta Lucy ei epäilisi mitään.
   ”Niin.”
   ”Adrian?”



Lucy oli kääntynyt minua kohti. Vastasin hänen katseeseensa odottaen tytön jatkavan.
   ”Haluan vain tietää”, hän aloitti hiljaisella äänellä, ”olethan varmasti itse turvassa siihen saakka?”
   Nousin ylös sohvalta ja kävelin lähemmäs Lucya.



Kiedoin käteni tytön ympärille, katsoin suoraan hänen silmiinsä. Oli yksi asia, josta saatoin olla varma, ja se oli tämä.
   ”Olen täysin turvassa.”
   Siihen voisin luottaa.



Kävellessäni kotiin sinä iltapäivänä oloni ei ollut kuitenkaan yhtään sen keveämpi. Lucyn sanat kaikuivat mielessäni. ’Täytät pian kahdeksantoista. Voit jättää heidät kaikki taaksesi. Sinun ei tarvitse koskaan tehdä mitään laitonta.’



Mitä olin oppinut Dominickin suvustani kertomista tarinoista? Ainakin sen, että kerran sille tielle lähtenyt poltti sillat automaattisesti takanaan. Paluuta ei ollut.
   Enkä tiennyt edes, halusinko sellaista olevan. Sillä eihän minulla ollut vaihtoehtoja. En ollut varma enää mistään.

***



Yleensä asiat menivät niin, että minä menin Lucyn luo tai sitten tapasimme kaupungilla. En ollut edes kysynyt Dominickilta, saisiko Lucy tulla joskus käymään hänen talossaan. Epäilin vahvasti, ettei olisi saanut.
   Mutta sinä tärkeänä päivänä käsitykseni muuttui, kun Dominick kysyi, enkö aikonut kutsua tyttöystävääni juhlistamaan täysi-ikäistymistäni.



Olisin kutsunut, jos hän olisi vastannut puhelimeen. Jos hän olisi kahteen päivään vastannut puhelimeen. Oliko Lucy muuttanut mielensä siitä, halusiko jättää minut vai ei? Hän oli toki jokusen päivän uutisen jälkeen käyttäytynyt aivan normaalisti, mutta jos hän olikin tullut toisiin ajatuksiin ja päättänyt, ettei halunnut enää jatkaa kanssani… ja jos hän aikoi kertoa tämän kaiken eteenpäin ja…
   Koputus kuului ovelta. Joku laski kätensä ovenkahvalle ja veti oven auki.



Dominick sulki oven perässään astuessaan sisään. Hän näki, että olin surullinen, sen kuuli hänenkin surumielisestä äänestään.
   ”Olen lähdössä kauppaan pian”, hän sanoi varovasti ja jatkoi lyhyen tauon jälkeen. ”Oletko varma, ettet halua juhlistaa syntymäpäivääsi mitenkään?”
   Pudistin päätäni hitaasti. Dominick kuului hengähtävän syvään.
   ”No, hei sitten.”
   Mies kääntyi ja poistui huoneesta.



Olin peloissani, siitä ei päässyt mihinkään. Mutta vielä enemmän kuin peloissani olin pettynyt, surullinen, vihainenkin. Vihainen itselleni. Miksi olin alun perinkään kertonut Lucylle? Miksen ollut vain pitänyt kaikkea omana tietonani? Miksen paennut nyt, kun siihen oli mahdollisuus, aloittanut uutta elämää muualla, aloittanut elämää Lucyn kanssa?



Ylös tuolilta nouseminen oli varmasti fyysisesti rankinta, mitä pystyin sillä hetkellä tekemään. Tunsin olevani kuin sumussa, kuin mikään ei tuntuisi miltään. Tältäkö sydänsurut tuntuivat? Suunnilleen samalta kuin se, kun olin saanut tietää vanhempieni kuolleen isoäitini takia.
   Ja kuitenkin, yhtäkkiä, ilman ennakkovaroitusta – puhelin soi.



Vastasin puhelimeen sellaisella nopeudella, etten ehtinyt edes lukea soittajan nimeä ruudulta. Ehdin kuitenkin toivoa. Uskalsin toivoa.
   ”Adrian.”
   Nyyhkettä linjan toisesta päästä. Hiljaista kohinaa. Jokin kilahti. Kuiskasin hänen nimensä puhelimeen.
   ”Lucy?”
   ”Miten sinä saatoit?”
   Tytön katkera ääni oli niin hiljainen kuiskaus, että se oli peittyä linjan vaimeaan kohinaan.



En olisi voinut olla hämmentyneempi. Pudistelin päätäni ihmeissäni, vaikka tiesin, ettei Lucy sitä nähnyt.
   ”Mitä?”
   ”Miten saatoit?” Lucy toisti itkuisena. ”Et kertonut minulle. Et varoittanut minua. Sinäkö sen suunnittelit?”
   ”Lucy, en ymmärrä--”
   ”En minäkään, Adrian. En minäkään.”
   ”Voisitko kertoa vähän lisää? En oikeasti tiedä, mistä puhut.”



Hetken hiljaisuus. Vain satunnaiset nyyhkäisyt rikkoivat sen.
   ”Media ei ole vielä saanut tietää mitään”, Lucy sopersi puhelimeen. ”Pian on. Kun tästä kaikesta kirjoitetaan lehtiin, joku tajuaa varmasti nähneensä jotain. Ja te jäätte kiinni, Adrian, te jäätte aivan varmasti kiinni ja saatte mitä ansaitsette. Minä en teitä ilmianna, kiitos pelottelusi, mutta joku sen vielä tekee.”
   Hengitin raskaasti. Minulla oli pieni aavistus.
   ”Lucy, mistä ihmeestä on kyse?”
   Lucy itki.
   ”Isäni kuolemasta, Adrian. Toivottavasti saat hyvän elämän niillä rahoilla, jotka pakotitte hänet nostamaan pankkitililtään teille ennen kuin tapoitte hänet.”
   Linja katkesi.



Tuijotin mykistynyttä puhelinta ristiriitaisin tuntein. Hämilläni. Vihaisena. Pelokkaana. Vähitellen kuvio alkoi selvitä mielessäni. Ajatusten kiitäessä eteenpäin ja maalatessa mieleeni tapahtumien kulkua koko kehoni alkoi väristä silkasta epäuskosta.
   Lucyn liikemiesisä oli siis tapettu. Hänet oli pakotettu nostamaan tililtään rahaa murhaajia varten. Ja ketkä tässä maailmassa hankkivat rahaa sellaisin keinoin? Rikolliset. Mikä Dominick oli? Rikollinen.
   Voi helvetin helvetin helv…



”Saatanan kusipää!!”
   Karjaisuni kaikui talossa. En ollut kuullut ulko-oven vielä kolahtavan, Dominick siis oli vielä sisällä ja kuuli huutoni ja juoksuaskeleeni. Parempi niin. Halusin toimia nyt, kun adrenaliini vielä virtasi suonissani ja kun olin niin vihainen, että olisin voinut kuristaa Dominickin siihen paikkaan.



Olin oikeassa siinä, ettei Dominick olisi vielä lähtenyt. Mies seisoi olohuoneessa ja katsoi hämmentyneenä, kun ryntäsin kohti häntä kädet nyrkkiin puristuneina, valmiina pieksemään miehen vaikka heti.



Yritin lyödä häntä kasvoihin, mutta yritykseni oli tuomittu epäonnistumaan. Dominick piteli minua kaikkine voiminensa käsivarren mitan päässä ja väisti iskujani.
   ”Mitä sinä --”
   Yritin vastata jotain, mutta vastaukseni jäi raivonkarjaisuksi. Dominick tavoitteli sinne tänne viskovia nyrkkejäni, sai otteen toisesta, lopulta toisestakin.



”Päästä irti minusta!”
   Riuhdoin käsiäni minkä ehdin, mutta Dominickin vahva ote ranteistani piti. Mies puristi niitä niin kovaa, että se alkoi jo sattua.
   ”Rauhoitu, Adrian!”
   ”En rauhoitu, saatanan kusipää, minä tapan sinut kuten sinä tapoit hänet, satutan kuten satutit Lucya, minä --!”
   ”Rauhoitu ja kerro minulle, mistä on kyse!”
   ”Tiedät sen jo!”
   ”En tiedä, joten istu alas ja selitä tämä minulle!”



Riuhtaisin itseni irti Dominickin otteesta ja astuin pari askelta taaksepäin välttääkseni uuden vangitsemisen. Huusin miehelle kurkku suorana.
   ”Sinä tapoit hänet!” karjaisin Dominickille, joka näytti yhä hämmentyneemmältä. ”Benjamin Rileyn! Etkä voinut olla tietämättä, että hän oli Lucyn isä, sinä tiesit Lucyn sukunimen!”
   ”En ole tappanut ketään”, Dominick totesi rauhallisesti, ja vastasin hänelle heti.
   ”Et vai?! Voitko sanoa suoraan, kirkkain silmin, ettet muka ollut tämän takana?!”



Dominickin ilme oli surullinen, katse vilpitön. Silmät niin kirkkaat kuin keski-iän ylittäneen miehen harmaat iirikset vain voivat olla.
   ”Voin.”
   En sanonut mitään. Rintakehäni kohoili kiivaasti, olin yhä vihainen. Dominick kallisti päätään.
   ”Adrian, luuletko sinä, että olen ainoa rikollinen tässä kaupungissa?”



Raivon kyynel pyrki poskelleni. Se oli ensimmäinen kerta vuosiin. ’Lucy kuvittelee, että se oli Dominick. Että se olin minä.’ Ääneen en voisi sitä sanoa, en Dominickille, en voisi paljastaa, että olin kertonut kaiken Lucylle.
   ”Kuka?” onnistuin kähähtämään ja pyyhkäisin sen yhden ainoan kyyneleen pois poskeltani. Dominick ymmärsi kysymykseni ja vastasi heti. Kuulin hänen vastauksensa kuin jonkin esteen takaa, kumisevana, hiljaisena.
   ”Sitä minä en tiedä, mutta epäilemättä minun on selvitettävä, ettei se ole…”
  Dominick vaikeni.



Toistin kysymykseni, tällä kertaa eri merkityksessä.
   ”Kuka?”
   Dominick pudisti päätään eikä vastannut kysymykseeni. Saatoin kuitenkin päätellä vastauksen hänen seuraavista sanoistaan.
   ”Adrian, minun lienee parasta puhua Garyn kanssa. Hän on aina ollut uskollisempi kuin veljensä… tarvitsen sinut mukaan siihen. Taisit kuulla tämän Lucylta itseltään? Niin tai näin, tarvitsen sinun tietosi tapahtuneesta, joten ole kotona illalla.”



Dominick käänsi minulle selkänsä ja marssi ovesta ulos jättäen minut kytemään raivoa. Jos se oli ollut Mark tai Gary, niin… niin en tietäisi, mitä tehdä. He olivat Dominickin puolella, Dominick heidän puolellaan. Saisin vihata heitä niin paljon kuin sielu sietäisi, eikä Dominick siltikään pistäisi heitä maksamaan teoistaan.



Mutta jonain päivänä… vielä jonain kauniina päivänä asiat muuttuisivat.

***



Kumpikaan meistä ei kyennyt istumaan aloilleen. Ei edes yleensä niin rauhallinen Dominick. Hän vaelteli ympäri kellaria ja suki partaansa vilkuillen aina silloin tällöin rannekelloa.
   ”Gary on myöhässä.”
   Dominick ei ollut tyytyväinen, enkä ollut minäkään. Gary oli pyydetty paikalle yhdeksäksi. Kello taisi lähestyä puolta kymmentä. Ja minä paloin jo halusta tietää, oliko Gary ollut kaiken takana.



Sillä hetkellä kellarin toinen ovi avautui ja Gary Mitchell asteli sisään rennosti, kuin ei olisi koskaan myöhässä ollutkaan.
   ”Iltaa.”
   ”Olet myöhässä, Gary.”
   ”Pahoittelen. Tuli… mutka matkaan.”



Gary pysähtyi Dominickin eteen, kohotti hieman kulmiaan ja oli kysymäisillään jotain, mutta Dominick ehti ensin.
   ”Benjamin Riley.”
   Garyn kulmat kohosivat entisestään. Hän laski hieman leukaansa katsoakseen johtajaansa kulmiensa alta. Dominick jatkoi.
   ”Tapoitteko hänet Markin kanssa?”



Hiljaisuus. Pehmeä hymy. Naurahdus.
   ”Emme tappaneet.”
   Hänen kätensä kävivät selän takana. Kun hän siirsi ne nopealla liikkeellä takaisin eteensä, hän jatkoi.
   ”Emme kahdestaan.”



Pistooli osoitti meitä kohti nopeammin kuin kumpikaan meistä osasi asiaan varautua. Vasta, kun Gary oli hoitanut tähtäystä jo hyvän aikaa, Dominick sai sanottua jotain.
   ”Gary?”
   ”'Halusimme ryöstösaaliin, koska halusimme osaksemme luottamusta sinulta'”, Gary sanoi ivallisella, kimeällä äänellä. ”Vittu, mitä paskaa. Ja sinä uskoit sen! Me tarvitsimme vain pääomaa, rahaa lähteäksemme omille teillemme… ja nyt meillä on sitä. Mitä teemme enää sinulla ja pennulla? Emme yhtään mitään, olette vain tiellä, te molemmat.”



Dominick oli asettunut eteeni. Mies piti käsiään sivuillaan selvästikin tarkoituksenaan pitää minut selkänsä takana ja suojella minua. Minä taas pelkäsin hitosti ja kykenin vain vapisemaan Dominickin selän takana ja odottamaan laukausta.
   ”Gary, me voimme jutella tästä”, Dominick sanoi tilanteeseen nähden erittäin rauhallisella äänellä. ”Me voimme tehdä yhteistyötä.”
   ”Yhteistyön aika on ohi”, Gary sanoi virnistäen. ”Niin, ja koska olen ilkeä ihminen… et liene kertonut pojalle sinun ja pojan isän pikku yhteiskeikasta? Miten piilotitte vaimosi ruumiin? Miten Joseph auttoi sinua peittämään murhan jäljet? Tässä maailmassa kukaan ei ole puhdas, poikaseni… ei edes ah-niin-suojelevainen Dominick Russell, joka suojeli omaa vaimoaankin tasan niin paljon, että tappoi hänet.”



Jos Gary oli kuvitellut, että tuon uutisen kuuleminen vaikuttaisi minuun enää mitenkään, hän oli ollut pahasti väärässä. Pelkäsin jo valmiiksi niin paljon, ettei tuo tieto hetkauttanut minua suuntaan eikä toiseen.
   Dominick yritti puhua Garylle. Ratkaista asian kuin herrasmies ainakin.
   ”Rahaa, sitähän sinä haluat?” Dominick kysyi hiljaa. ”Kuinka paljon?”
   Gary nauroi ääneen. Nauroi, eikä sanonut enää mitään.



Kolme laukausta. Tuskanhuuto, joka muuttui korahdukseksi. Jouduin väistämään lattialle kaatuvaa ruumista.
   ”Dominick!



Olisin halunnut kumartua hänen puoleensa. Tehdä jotain, tyrehdyttää verenvuodon, pelastaa hänet. Mutta jossain sisimmässäni tiesin, ettei se olisi enää mahdollista. Tiesin myös, että nyt minun ja Garyn välissä ei ollut enää ketään, että seuraavana tähtäimessä olisin minä.
   Gary kallisti päätään ja hymyili. Osasin aavistaa, ettei hän sanoisi mitään ennen laukausta. Siksi juuri nyt oli aika toimia, jos haluaisin pitää henkeni.



Lähtiessäni juoksuun ensimmäinen luoti osui metalliseen kaappiin takanani ja tunkeutui sen ovesta läpi. Gary kirosi ääneen, kun tönäisin oven auki kyynärpäälläni ja ampui uudelleen. Sekin luoti meni ohi, täpärästi, mutta kuitenkin.
   ”Saatana --!”
   Hän juoksi perässäni. Tiesin tarvitsevani aikaa. Miten saisin estettyä hänen kulkunsa?



En tiedä, kompastuiko hän matkalla Dominickin ruumiiseen vai mitä tapahtui, mutta sadattelun ja kolahduksen myötä sain muutaman kallisarvoisen lisäsekunnin. Käytin ne kaataakseni huoneen nurkassa olevan puulavapinon. Siitä irtosi tikkuja käsiini, mutta minä vähät välitin. Parempi tikut käsissä kuin luoti otsassa…



Puulavat eivät pidättelisi Garya kauaa. Mies saisi ne pois tieltään tönäisemällä ovea jokuseen otteeseen voimakkaasti. Oli aika juosta portaisiin ja paeta paikalta. Minne, sitä en tiennyt, mutta ei minun tarvinnutkaan tietää. Nyt piti vain päästä pois.



Sydän rinnassa villisti takoen kiisin Dominickin huoneen poikki kohti ovea. Jotain räsähti alakerrassa, puulavat kai kaatuilivat vähän lisää. Mutta Gary ei saisi minua kiinni, ei enää. Tarvitsi vain juosta ulko-ovesta pihalle ja…
   Askelia.



Askeleet kuuluivat väärältä puolelta ovea. Siltä puolelta, jonne minun oli tarkoitus paeta. Ovia kuului avautuvan ja sulkeutuvan, tulijat juoksivat…
   ”Ei ole täällä!”
   He etsivät minua. Mark ja Julia. Ja minä olin ansassa.



Ellei…

***



Kun Gary oli viimein saanut ovea tönäistyä niin moneen kertaan, että puulavapino sen edessä oli siirtynyt ja sallinut miehen luikkia ovenraosta ulos, hän juoksi pistoolia kädessään puristaen kohti portaikkoa. Jokaista askelta siivittivät hiljaa huulilta karkaavat kirosanat.



Helvetin helvetti! Se poju ei pitäisi häntä tällä tavoin pilkkanaan. Onneksi Mark ja Julia olivat jo talossa, he olivat varmasti ahdistaneet Adrianin nurkkaan… laukauksia ei ollut kuulunut, joten poika olisi edelleen elossa. Gary harppoi portaita ylös kaksi askelmaa kerrallaan yläkertaan saakka.



Yllätys oli suuri, kun yläkerrassa vastassa olivat Mark ja Julia. Ilman poikaa.
   ”Missä hän --” Gary aloitti samaan aikaan, kun Julia kysyi jotain.
   ”Ammuitko molemmat?”
   ”En!” Gary älähti. ”Se poika juoksi yläkertaan, ettekö muka törmänneet häneen?”
   ”Emme törmänneet”, Julia tiuskaisi takaisin. ”Tutkimme koko talon. Jos hän olisi juossut tänne, olisimme nähneet hänet.”
   ”Voi helvetti!” Gary karjaisi. Tällä kertaa kaikkien yllätykseksi Mark oli se, joka kohotti kätensä rauhoittelevasti.



Mark ei näyttänyt hätääntyneeltä. Hän oli rauhallisin koko kolmikosta.
   ”Jos poika juoksi ylös”, hän aloitti mietteliäänä, ”muttei tullut meitä vastaan saati poistunut talosta… hän on edelleen tässä huoneessa.”
   ”Kuten missä?” Gary ärähti, ja Mark vastasi siihen itsetietoinen hymy huulillaan.
   ”Kuten piilossa kaapissa selkäsi takana.”



Gary katsoi taakseen. Seinän vieressä todella oli kaappeja, mutta aivan liian pieniä sellaisia kenenkään piilopaikaksi. Sitä paitsi kaappien lisäksi Gary näki jotain muutakin.
   ”Hän ei ole kaapissa. Hän ei ole koko talossa.”
   Gary käänsi selkänsä veljelleen ja Julialle ja käveli raivoisin askelin lähemmäs näkemäänsä.



Verhot hulmusivat keveässä tuulenvireessä. Avoimesta ikkunasta näkyi kaupunki.

***



En ehkä tiennyt, minne mennä, mutta se juuri saattoi olla etuni; eipä sitä nimittäin sitten tiennyt kukaan muukaan eikä sitä voisi mistään päätellä. Juoksin päämäärättömästi eteenpäin, tajusin, että oli pysyttävä liikkeessä. Etsiydyttävä kenties keskustaan. Kaupungin laitamilla minut voisi hyvin ampua, eikä kukaan huomaisi välttämättä mitään.



Päästyäni kerrostaloalueelle olin jo pahasti väsynyt ja juoksuni alkoi olla ponnetonta. Olisi silti jatkettava. Jatkettava, kunnes löytäisin etsimäni. Sillä jotain minä etsin, jotain, jolla päästä kauas pois.



”Taksi!”
   Hengästynyt karjaisuni ja epätoivoinen huitomiseni saivat taksikuskin pysähtymään ja kohottamaan kulmiaan nähdessään minut. Kokeilin taskujani, onneksi Dominick oli antanut minulle roimasti viikkorahaa… pääsisin näillä pitkälle.



”Minne matka?”
   Mietin hetken. Jotain oli keksittävä, mieluiten nopeasti, ettei kuski alkaisi epäillä. Onneksi olin juuri ja juuri täysi-ikäinen. Minua ei voisi pysäyttää mikään. Niinpä sanoin ääneen ensimmäisen kaupungin nimen, joka mieleen tuli.



”Roaring Heights.”

***

Irviksen kommentteja:

Uusi osa tuli varsin nopeasti, koska olin ihan liekeissä tän kanssa ja koska en malttanut pitää tätä tän pidempään poissa teidän silmistä. :D

Älkää tappako mua. Tiedän, että ainakin pari tyyppiä tykkäsi Dominickista ihan hirveästi, mutta sen kohtalo oli sinetöity jo tarinan alussa ja se on iso käännekohta tässä tarinassa ylipäätään. No can do.
Niin, ja älkää nyt vain menkö hehkuttamaan osan loppuun liittyen että "kiva nähdä Roaring Heights 2000-luvulla". Koska ei nähdä. Ensi osa paljastaa miksi ei...

Seuraava osa vaatii jälleen suunnittelua, joten menee varmasti viikonlopun yli ennen kuin saan sen ulos. :)

19 kommenttia

  1. Adruuuuu:3 "Parempi tikut käsissä kuin luoti otsassa" Mutta voi Domppua ja Lusin isää:( Adrulla on nyt ainakin kolme varmaa vihollista. Hmmm:3 Tykkäsin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No eittämättä se on melko lailla parempi vaihtoehto! :D Dominick-parka, ja Benjamin Riley myös. Ää.
      Lasketko sä näitä vihollisia? :'D

      Poista
  2. Uuuuuu, juonenkäänne. En enää valita liian tiheään tulevista osista enää ikinä. Haluan jatkoa heti.

    Onneksi en kuulunut missään väleissä suuriin Dominick-faneihin. Hiton epäilyttävä tyyppi muutenkin.

    De Lucat eivät muuten tunnut onnistuvat pitämään naisiaan läheisineen turvassa ja poissa. Laura Ammuttiin ja Williamin tyttöystävä, jonka nimen unohdin, tapettiin, Susie joutui keskelle miehensä tappoyritystä ja Lucyn isä murhataan. Sehän meni mallikkaasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juoni tulee vielä kääntyilemään. Paljon. :D
      Hih, mutta jatkoahan ei nyt tule heti, yleisön pyynnöstä... ;) Ei vaan, mun pitää vähän säätää asioita ensi osaa varten.

      Dominick oli kyllä vähän epäilyttävä. :D Manipuloiva tyyppi.

      Olet muuten ihan oikeassa tuossa, mutta Adrianilla ei kyllä ollut mitään tekoa Lucyn isän surmassa. Olisi varmaan tapahtunut ilman pojun läsnäoloakin. :P

      Poista
  3. En yhtään osannut odottaa, että Dominick tulisi kuolemaan, joten yllättävä käänne tosiaan. Minäkään en erityisemmin fanittanut Dominickia, joten hänen kuolemansa ei häiritse niin paljoa. En myöskään osannut jotenkin odottaa, että Gary tappaisi Dominickin, mutta olihan se nyt aika todennäköistä, kun ei tuosta tilanteesta niin vain karata.

    Saa nähdä eroavatko Adrian ja Lucy nyt. Uskoisin kyllä että Adrian saisi selitettyä mitä tapahtui, niin ja että hän ei liittynyt tapahtuneeseen millään lailla.

    Saa nähdä minne Adrian sitten lopulta päätyy, jos Roaring Heightsia ei tulla näkemään. Ehkä hän ei pääsekään lähtemään nykyisestä kaupungista, tai sitten hän päätyy jonnekkin aivan muualle. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän erään, joka osasi odottaa Dominick kuolemaa. Eräs lukijani nimittäin sanoi aikoinaan, että "joko en tykkää siitä hahmosta tai sitten se kuolee". Se tykkäsi siitä, joten jäljelle jäi yksi vaihtoehto. :DD

      Voih, Adrian ja Lucy... saa tosiaan nähdä, selvittävätkö ikinä välejään vai jäävätkö ne tällä tavoin avoimiksi. :/

      Hyviä veikkauksia lopun suhteen, muuta en sano. Jotain käänteentekevää voi kuitenkin olla tapahtumassa. ;)

      Poista
  4. Voi Dom-parka :( Vaikka en mäkään siitä silleen välittänyt, mutta silleen kävi sääliksi Adriania koska Dom oli ainoa Adriania lähellä oleva tyyppi, joka oli ainakin jossain määrin tuntenut Adrianin vanhemmat ja siksikin Adrian varmaan tunsi olonsa niin turvalliseksi Domin lähellä.

    Voi eiiii, mietinkin miksi se Riley kuulosti niin tutulta sukunimeltä :( Voin kuvitella Lucyn tuskan, mäkin olisin ihan paniikissa jos mun isä kuolisi... äh. Ja Adrianin syyttely tuossa asiassa on Lucyn järkytyksen puolesta ihan ymmärrettävää, mutta käy kyllä sääliksi Adrianiakin - se menetti tyttöystävänsä koska tyttöystävä luulee, että Adrian oli mukana Lucyn isän murhassa. ;___;

    Jeee, se pääsi pakoon! Mutta huih, mihinhän Adrian päätyy kun ei kerran Roaring Heightsiin... loppuukohan viikkorahat kesken? Koska eihän Adrian voi tietää, missä asti Roaring Heights on, kun ei edes ollut kuullut koko kaupungista. :D

    Huuuuu, ensi osa on jo osa nro 8!! Ja sitten alkaa tapahtuaaaaaaaaa... en malta odottaa! Eli seuraavaa osaa odotellen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dominick, yritti vielä viimeiseen hetkeen asti suojella Adriania </3 Ja Adrian vielä näki Dominickin kuoleman niin läheltä! Ja tosiaan, mieshän oli pojalle läheinen ja A tunsi aina olonsa niin turvalliseksi sen luona. Ja nyt sitä ei enää ole. :(

      Riley... mua hämmentää itseäni tuo sukunimi vieläkin. Sehän voi siis olla sekä suku- että etunimi. Mun yksi entinen ropehahmo oli _etu_nimeltään Riley ja siksi tuo hämmentää mua niin kovasti :DD Mutta niin, taas olennaiseen, Lucy ei varmasti itekään ajatellut kovin pitkälle syyttäessään ekana automaattisesti Adriania, mutta kyllä mäkin olisin varmaan toiminut samoin...

      Pääsi pakoon! Eikä edes piiloutunut kaappiin :D Hyvä veikkaus tuo että viikkorahat loppuisivat kesken, mutta kyllä kai Adrian suunnilleen tietää, missä päin Roaring Heights on... Dominick on saattanut kertoa sen.

      Kauheita paineita kertyy ens osan suhteen :'D

      Poista
  5. Toisaalta olin helpottunu, et Adrian kerto Lucylle totuuden mut toisaalta.. En. :D En luota Lucyyn!!! (sori adru)Mut tuo Lucyn reaktio isänsä kuoleman jälkeen oli aika ymmärrettävä. Toisaalta mä olisin likan tilanteessa ilmiantanu noi - hyvä ettei niin käynyt. :D Mutta noiden kahen välit ei taida enää korjaantua, vaikkei Adrian tehnytkään sitä.. Mutta DOM!! NOU! D: Hyvä hahmo kuolee heti alussa. ;_; Eiolekivaa. :''c



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aattele nyt! Kerrankin joku de Lucan suvusta kertoo totuuden naiselleen - ja vieläpä ajoissa :D No okei, Vincent teki sen kyllä ja Susie tiesi Victorin puuhista muutenkin, muttamutta you know the point :D
      Saa nähdä, onko Lucy luottamuksen arvoinen... ;) Ilmiantaahan tyttö ei uskaltanut, kun pelkäsi järjestön hirrrrmuista kostoa. Ja ehkä syystä.

      RIP Dominick </3

      Poista
  6. Tämän kuvan (https://3.bp.blogspot.com/--YTAZ8Wzk6c/V7dO05njARI/AAAAAAAADnI/KMpIA224DQsTPliDFiEFOO3afRG4ihEJgCLcB/s1600/Screenshot-20.jpg) kohdalla mulle tuli jostain kummasta syystä William mieleen, mutta kun vertailin näitä kahta herraa (esim. http://3.bp.blogspot.com/-gxFTOrlBiNY/VZb0pEf8NNI/AAAAAAAANck/wa6cgyPeUtc/s1600/Screenshot-58.jpg) niin ainoa yhtäläisyys jonka ehkä löysin oli se lommo kulmakarvoissa :'D

    Ja tää oli ihan välttämätön kommentti :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keksin myös syyn siihen, miksei Adrian pääse Roaring Heightsiin! :)

      Koko kaupunkia ei nimittäin ole enää olemassakaan, sillä Jeremyn leski ja Olivie polttivat surun murtamina kaupungin maan tasalle ja heittelivät vielä suolaa perään, koska siinä kaupungissa on tapahtunut niin paljon kaikkea pahaa :D

      Poista
    2. Noita puhelukuvia on vaikea ottaa, kun simeillä on yleensä aika lailla samanlaiset ilmeet :D Mutta noissa ei kyllä ole muuta samaa kuin kulmakarvalommo!

      Ahaha hajosin ihan totaalisesti tuolle kaupunginpolttamiskommentille :DDDDD Jollain yksityiskoneella levittelivät suolaa kaupungin raunioille. Aww.

      Poista
  7. Mä tiesin. Mä tiesin että heti kun alan pitämään jostain hahmosta, sä tapat sen. No more words. ;_;

    -Lukija-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taas tiesin, että sä et tuu tykkäämään tästä käänteestä :( Anteeksi rakas Lukija </3

      Poista
  8. Lucy on niin ihana. <3 Toivottavasti näemme häntä vielä tarinassa. Kun hän tarkemmin ajattelee niin eihän Adrian olisi kertonut hänelle mitään jos aikoisi tappaa tämän isän. :'(
    Mihin lie Adrian nyt päätyy, onko hänellä edes rahaa maksaa taksille? Tai sitten tuo pahiskolmikko ehtii perään ja tappaa taksikuskin? Dominickin kuoleman jälkeen ja Lucyn vihaisen puhelun jälkeen Adrian on viimein saanut sukunsa "vihakaunan" itselleen ja nyt rupeaa tapahtumaan. :D Olipas sekava kommentti, mutta otan innolla mitä tapahtuu. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lucy on aika söppänä! Nähtäväksi jää, nähdäänkö sitä enää tarinassa ja tajuaako tyttönen itsekään tehneensä virheen ajatuksenjuoksussaan.
      Adrian ainakin kuvitteli, että sillä olisi rahaa. Se nähdään.

      "Vihakauna" welcome! Tosin Adrian ei ehkä oo niin kostajatyyppiä kuin ööö... isoisoisänsä? :D Eli Victor?
      Uutta osaa saadaan pian ;)

      Poista
  9. Tykkäsin! Kyllä se vaan toiminta tuo sun parhaat kirjoittajanlahjasi esiin! Mutta täytyy kyllä ylistää sun kuvaustaitojakin, viime osassa (jota en koskaan muka ehtinyt kommentoimaan) oli kanssa älyttömän hienoja kuvia, niin kuin tässäkin. Tää oli ehdoton lemppari tästä osasta: https://4.bp.blogspot.com/-ytDxwpAh9dE/V7dO2ELYMvI/AAAAAAAADn8/gGNdJBlP1ZMDViAt4cnHCmNo6NWE8AHnACLcB/s1600/Screenshot-32.jpg

    ^Teksti olisi pilannut tuon, jos oltaisiin alettu selittelemään tupakoista pöydällä, parasta tässä oli että ei sanaakaan tupakoista, jotka kuvassa esiinty!

    Domppanen sitten meni ja kuoli. Ei sureta. Helpottaa vaan, se vaikutti aina niin epäilyttävältä. Harmi, että sen hienoa kämppää ei enää nähdä.

    Mutta joo, upea osa ja seuraavaa odotellessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, mä oon kyllä samaa mieltä että osaan paljon paremmin kirjoittaa toimintaa kuin mitään muuta (kieltäydyn ajattelemasta että kuinkahan paska mä oikeen olen romantiikassa) :'D
      Tossa harkitsin selittäväni jotain piiitkästi ja kaarrellen Markin unohtamasta tupakka-askista, mutta enpä sitten tehnyt niin. Hyvä näin, nähtävästi!

      Dominick oli hieman epäilyttävä setämies. Tuli aina sellanen omituinen olo kun kirjoitin siitä ja Adrianista. Tiedät kyllä miksi....

      Poista

Uudemmat tekstit Vanhemmat tekstit